Ćwiczenia oddechowe i słuchowe

Celem ćwiczeń oddechowych jest pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużenie fazy wydechowej oraz zapobieganie mówieniu na wdechu. Nieprawidłowe oddychanie wpływa niekorzystnie na wymowę.

Przykłady ćwiczeń:

Dmuchanie na wiatraczki.
Dmuchanie na świeczkę tak, by nie zgasić płomienia – zabawa „świeca tańczy”.
Dmuchanie na papierowe statki umieszczone na wodzie.
Zdmuchiwanie piórka z dłoni.
Wydmuchiwanie baniek mydlanych przez rurkę.
Dmuchanie na lekkie przedmioty (statki, samochody, samoloty) po wytyczonych trasach.
Dmuchanie piłeczki pingpongowej w parach.
Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
Chuchanie na zmarznięte ręce.
Nadmuchiwanie balonika.
Dmuchanie do pojemnika z wodą za pomocą różnej grubości i długości rurek,
Przenoszenie skrawków papieru, preparowanego ryżu (tzw. dmuchanego), albo kawałków waty za pomocą słomki (rurki) z jednego do drugiego pojemnika.
Chłodzenie gorącej zupy.
Liczenie na jednym wydechu.
Gra na instrumentach muzycznych: flecie, trąbce, gwizdku.

Wszystkie wymienione ćwiczenia są wykonane prawidłowo są tylko wtedy, gdy wdech odbywa się nosem a wydech ustami.


Ćwiczenia słuchowe – stanowią one bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego (tzw. słuchu mownego). Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka. Bardzo ważne jest, aby rodzice bawili się ze swoimi dziećmi w rozróżnianie dźwięków z otoczenia (odgłosy zwierząt, sprzętu domowego itp.), aby w ten sposób kształtować percepcję słuchową.

Przykłady ćwiczeń dla dzieci młodszych:

„Co słyszę?” - dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i wyłapują głosy dochodzące z otoczenia (ogrodu, ulicy).
Rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków, najpierw z pomocą wzroku, potem tylko słuchowo (dzieci zamykają oczy albo odwracają się). Prowadzący zabawę uderza pałeczką w różne przedmioty: drewno, kamień, szkło itp.
„Jaki przedmiot wydał ten dźwięk?”- toczenie piłki, kamyka, butelki po podłodze.
Rozpoznawanie różnych rzeczy w zamkniętym pudełku przez potrząsanie nim (groch, kamyki, spinacze itp.).
Uderzanie klockami o siebie, łyżeczkami, garnuszkiem, kubeczkiem, odbijanie piłki, klaskanie, darcie papieru, lanie wody, przesuwanie czegoś po stole, drapanie po szkle, papierze, stole, wypuszczanie powietrza z balonika itp.
Rozpoznawanie głosu, szmeru i źródła dźwięku, miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (głośno- cicho).
Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego telefonu.
Różnicowanie i naśladowanie głosów zwierząt: kot, pies, krowa, kura, kogut, kaczka, gęś, koń, świnka.
Rozpoznawanie osób po głosie: Kto mówi?, (dziecko, nauczycielka, chłopczyk, dziewczynka), zabawa np.: Król ciszy, kto cię woła?
Rozpoznawanie poszczególnych dzieci po głosie. Dziecko zmienia głos i naśladuje np.: głos kury, bociana, żaby itp. Pozostałe dzieci odgadują, kto wydaje głos i czyj głos naśladuje.

Przykłady ćwiczeń dla dzieci starszych:

Wyróżnianie wyrazów w zdaniu, ile wyrazów tyle ustawiamy klocków, tyle razy klaszczemy itp.
Wydzielanie sylab w wyrazach. Początkowo punktem wyjścia jest rysunek, rysunki łatwe, ilustrujące wyrazy dwusylabowe (koza, kura),wystukiwanie sylab w wyrazach, wyklaskiwanie.
Nazywanie obrazków, rodzic podaje pierwszą sylabę, a dziecko kończy. Dziecko zaczyna, a rodzic kończy.
Dzielenie na sylaby łatwych imion.
Wyszukiwanie imion dwu i trzysylabowych.
Wyodrębnianie samogłoski w nagłosie wyrazu np.: O- la, E-la, u-le itp.

/S.Cz/
Przedszkolowo.pl logo